Forbered besøg

Før besøget

Få mest ud af besøget ved at klæde eleverne godt på med viden om vandets kredsløb og renseprocessen.

Overvej om besøget er en opstart eller afslutning til et emneforløb om vand, og giv os endelig besked om det, så vi kan tilpasse formidlingen på dagen.

Her er et par forslag til hvad klassen kan arbejde med inden besøget

Se BIOFOS’ lille illustrerede videofilm om hvordan vandet bliver renset på anlægget. Tryk på billedet her og se hele processen på bare 1 minut.

Læs om kloakker, spildevandsrensning og meget mere på www.vandetsvej.dk, hvor du finder øvelser, videoklip fra renseanlæg, og uddybende tekster på grundviden- og nørdvidenniveau.
Her finde du også lærervejledninger og elevopgaver som klassen kan arbejde med før og efter et besøg i KloakLab.

Læs mere om BIOFOS, blandt andet om hvordan vi udbytter ressourcerne i spildevandet til at lave grøn energi.


På dagen

Husk at medbringe varmt tøj og evt. regntøj. Rundvisningen på anlægget tager ca. 30 minutter, og det kan være koldt og blæsende. Det er ikke muligt at købe mad eller drikkevarer hos os, men I er velkommen til at tage jeres egen mad og drikke med. Aftal det med formidleren, hvis I får brug for spisepause undervejs i besøget. Klassen eller holdet kan at spise madpakken på anviste områder.

Når I ankommer til KloakLab, skal I straks henvende jer til formidleren. Formidleren håndterer klassestyringen under besøget, men vi forventer, at læreren eller den holdansvarlige tager sig af situationer, der måtte opstå, fx hvis elever eller studerende bliver støjende.


Efter besøget

Elever får mange informationer og indtryk i løbet af de 2 1/2 times besøg i KloakLab, som har brug for tid til at bundfælde.
Følg op på besøget ved at arbejde videre med emnet når I kommer tilbage på skolen.

De yngste elever får plakaten “Fra brunt til grønt” med, som kan hænges op i klassen. Brug den som udgangspunkt for et videre arbejde med emnet.

De ældste elever får proceskortene med, som kan bruges til at bearbejde de mange informationer om de forskellige trin i renseprocessen. De kan også bruges til at holde styr på fakta, når der skal skrives en opgave om emnet.